Ondersteuning en protocollen
Belangrijke spelregels in en rond school
We hanteren in de hele school de volgende omgangsregels:
– We gedragen ons rustig in school
– Iedereen hoort erbij
– We zorgen samen voor onze school
– We helpen elkaar
– We zijn vriendelijk en beleefd tegen elkaar
Deze regels vormen onze kapstokken bij het realiseren van een veilig, positief en gezond klimaat in school. We werken met de uitgangspunten van de methode Leefstijl .
Pestprotocol
We onderschrijven het Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten. In dit protocol wordt in een aantal aanbevelingen de concrete acties aangegeven hoe een school pestgedrag kan tegengaan.
Het pestprotocol gaat uit van de zogenaamde 'vijfsporenaanpak':
Hulp aan de leraar.
Hulp aan de pester.
Hulp aan het gepeste kind.
Hulp aan de zwijgende middengroep.
Hulp aan de ouders.
Kinderen kunnen bij pestproblemen op vertrouwelijke wijze contact opnemen met één van onze Contactpersonen (zie klachtenregeling en bijlage).
Hier vindt u het anti-pestprotocol van 5mw
Contactpersoon (voorheen vertrouwenspersoon)
Carmen Storm & Josien Leguijt
Ouder- en kindadviseur (OKA); hulp en advies voor ouder en kind
Daisy Castricum is aan de school verbonden als ouder- en kindadviseur (oka). Ouders en kinderen kunnen bij de ouder- en kindadviseur terecht voor informatie en advies over opvoeden en opgroeien.
Voor wie?
Voor ouders en verzorgers met vragen of zorgen over het opgroeien en opvoeden van kinderen tussen 0 en 23 jaar. Bijvoorbeeld over slaapproblemen, schoolprestaties of veilig gebruik van internet. Voor kinderen met vragen of zorgen over hun situatie thuis en op school.
De ouder- en kindadviseur luistert, beantwoordt vragen en biedt begeleiding. Soms is één telefoontje of gesprek al voldoende, soms is er meer tijd nodig. Als de situatie ingewikkeld is, maakt de ouder- en kindadviseur samen met de ouder of de jongere een plan om de situatie op te lossen. Daarnaast organiseren de oka’s workshops, lezingen en cursussen over opvoeding en ouderschap. Ook geven zij trainingen aan kinderen en ouders. De ouder- en kindadviseur maakt deel uit van een Ouder- en Kindteam, waarin tevens jeugdartsen, jeugdpsychologen en verpleegkundigen werkzaam zijn.
Wilt u meer weten of wilt u contact met de ouder- en kindadviseur van 5mw? U kunt haar mailen of bellen. Daisy's werkdagen zijn dinsdag tot en met vrijdag. Ze is bereikbaar via d.castricum@oktamsterdam.nl of (06) 34 61 84 06.
Jeugdzorg
De jeugdgezondheidszorg (JZG) van de GGD zet zich in voor een gezonde ontwikkeling van alle kinderen in Amsterdam. De JGZ werkt volgens het landelijk vastgestelde pakket van dienstverlening. Concreet betekent dit dat ouders het volgende mogen verwachten: Ieder jaar worden alle 5- en 10-jarigen op 5mw uitgenodigd voor een preventief gezondheidsonderzoek. Kinderen krijgen in het jaar dat zij negen jaar worden herhalingsvaccinaties tegen bof, mazelen, rodehond (BMR) en tegen difterie, tetanus en polio (DTP)
Bij vragen over alle hierboven genoemde activiteiten en onderzoeken kunt u contact opnemen met het team schoolgezondheidszorg.
Staij-beleid huiselijk geweld en kindermishandeling + afwegingskader
Aandachtsfunctionaris: Mirjam Hoedemaker; algemeen beleidsmedewerker Staij. Zij zorgt voor de implementatie van het nieuwe beleid en is de trekker en aanspreekpunt voor de Staij-scholen over dit onderwerp.
Het Staij-beleid in deze is dat het landelijk beleid voor het onderwijs wordt gevolgd. Het afwegingskader dat daarbij voor de gehele organisatie wordt gevolgd is:
https://www.poraad.nl/files/themas/school_kind_omgeving/afwegingskader_bij_meldcode_kindermishandeling.pdf
Multi Signaal
Soms heeft een kind extra ondersteuning nodig tijdens het opgroeien. Daar kunnen meerdere professionals tegelijkertijd bij betrokken zijn. Het is belangrijk dat we dit van elkaar weten, zodat we samen kunnen werken om de juiste ondersteuning of te begeleiding te bieden aan uw kind. Daarom werken we met de verwijsindex Multi Signaal. Wilt u meer weten, kijk dan op de website.
Gedragscode
Het openbaar onderwijs in ons stadsdeel hanteert een eigen gedragscode. Deze gedragscode is door de MR goedgekeurd en ligt ter inzage bij de administratie.
Protocol Toelating en verwijdering van leerlingen
De beslissing over toelating en verwijdering van leerlingen berust bij ons bestuur. In de praktijk zal de directie van de school de inschrijving van een leerling regelen.
De toelating van een leerling op een school mag niet afhankelijk zijn van een geldelijke bijdrage van de ouders. Wanneer er sprake is van schorsing of verwijdering van een leerling wordt in alle gevallen het bestuur ingeschakeld. De regels voor schorsing en verwijdering zijn vastgelegd in het protocol Toelating en verwijdering aan een openbare school. Dit protocol is bij het schoolbestuur opvraagbaar.
Verlengen en versnellen
Sommige kinderen doen langer dan acht jaar over hun basisschooltijd; andere kinderen slaan een jaargroep over en doen korter over de basisschool. Vroeger mocht een kind pas naar groep 3 wanneer het op 1 oktober van het schooljaar zes jaar of ouder was. Tegenwoordig is een school vrij om in samenspraak met de ouders eigen keuzes te maken.
In het geval dat we overwegen om een kind langer over de basisschool te laten doen hanteren we de onderstaande richtlijnen.
Wanneer is versnellen aan de orde?
We hanteren geen eenduidige harde criteria om te bepalen of een kind wel of niet kan versnellen. Versnellen is aan de orde wanneer een kind de onderwijsomgeving van de klas te vroeg ontgroeit en goed uit de voeten kan met de oudere kinderen. Voor kleuters die rond de jaarwisseling jarig zijn, kijken we bijvoorbeeld goed of zij er aan toe zijn om naar groep 3 over te stappen.
Wanneer is verlengen aan de orde?
Verlenging van de basisschooltijd kan aan de orde zijn wanneer een kind over een breed terrein aansluiting mist bij de kinderen van de jaargroep. We verlengen alleen als zich een gunstig en gezond ontwikkelingsperspectief aftekent.
Een kind kan er baat bij hebben om een jaar of een half jaar langer in een bouw te verblijven. Voor het ene kind valt de (te) grote prestatiedruk weg. Het andere kind krijgt de kans om aan zelfvertrouwen te herwinnen. Bepaalde kinderen functioneren niet goed in de positie van jongste. Sommige kinderen tobben met hun gezondheid of zijn langdurig ziek geweest en hebben een tijdelijke achterstand in de ontwikkeling opgelopen. Iedere situatie vraagt om een andere afweging.
Wanneer is verlengen niet aan de orde?
Kinderen die vanuit beperkte ontwikkelingsmogelijkheden niet het standaardcurriculum met succes kunnen volgen, komen niet in aanmerking voor basisschoolverlenging. Deze kinderen volgen binnen onze school een individuele leerlijn. Verlenging is geen oplossing voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Wie beslist over verlengen?
De directeur neemt in alle gevallen de eindbeslissing op basis van de onderliggende informatie en adviezen die door het zorgteam en de betrokken teamleden zijn opgesteld. De directeur laat de zienswijze van de ouders zwaar meewegen in zijn beslissing. In bijzondere gevallen wordt advies gevraagd van een externe deskundige. Ook kan een aanvullend onderzoek worden uitgevoerd.
Procedure richting ouders
Wanneer we verlenging of versnelling overwegen, informeren en raadplegen we ouders daarover tijdig. Tijdens het geplande KOL-gesprek van februari-maart wordt deze mogelijkheid reeds genoemd. Voor 1 juni is de besluitvorming afgerond. Een eventuele verlenging wordt dus ruim tevoren aangekondigd. Er is ruim de tijd om een eventueel capaciteitenonderzoek te laten uitvoeren.
Kleuters ontwikkelen zich vaak sprongsgewijs. In korte tijd kan er veel veranderen. Daarom wordt deze procedure bij kleuters minder strikt gehanteerd.
Leerlingen met een handicap
5mw wil open staan voor leerlingen met een handicap. Bij de beslissing over de aanname van een gehandicapte leerling gelden de volgende vier criteria
– Ons team kan het betreffende kind begeleiden zonder dat het kind of de andere kinderen daardoor tekort komen.
– Het betreffende kind, de andere kinderen en het team kunnen zich veilig (blijven) voelen.
– Het onderwijsleerproces van het betreffende kind of van de andere kinderen wordt niet belemmerd.
– Er is voldoende expertise direct beschikbaar.
De procedure rond de aanmelding en opvang van een gehandicapte leerling is in een aparte notitie nader uitgewerkt. Deze notitie is bij de directie opvraagbaar.
Schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel kunt u hier bekijken.